Sie befinden Sich nicht im Netzwerk der Universität Paderborn. Der Zugriff auf elektronische Ressourcen ist gegebenenfalls nur via VPN oder Shibboleth (DFN-AAI) möglich. mehr Informationen...
Ergebnis 18 von 24

Details

Autor(en) / Beteiligte
Titel
Rethinking Postwar Europe : Artistic Production and Discourses on Art in the late 1940s and 1950s
Auflage
1st ed
Link zum Volltext
Beschreibungen/Notizen
  • Böhlau Verlag Köln
  • Europe, a challenge / Barbara Lange, Dirk Hildebrandt, and Agata Pietrasik -- Shaping the narrative of a new Europe in art : Willem Sandberg and the Stedelijk Museum of Amsterdam's retrieval of Malevich / Éva Forgács -- Bodies, factories, and islands : Roberto Rossellini mapping catastrophe / Simon Vagts -- Community and communism : Asger Jorn's concept of ceramics / Barbara Lange -- The politics of Asger Jorn's modification : writing a network of European postwar art / Dirk Hildebrandt -- Imagining the future of postwar Europe : an international artist settlement in Mauthausen / Agata Pietrasik -- Europe as transit : Jewish displaced-persons camps and the photographs of Roman Vishniac / Hildegard Frübis -- Overcoming ideological barriers? : how West German art critics appropriated Polish abstract art / Regina Wenninger -- Primitivism and naïveté as categories of political aesthetics : early approaches against eurocentrism in art criticism after the Second World War / Tanja Zimmermann -- Joaquim Rodrigo's painting : a particularity in the Portuguese case / Pedro Lapa -- "Emancipated from provincial myth" : the Irish artist Louis le Brocquy in the context of national debates and European modernism / Elisabeth Ansel -- Display, discuss, and build : German architectural congresses and exhibitions between continuity and cold war / Regine Heiss.
  • The book "Rethinking Postwar Europe" offers an in-depth insight into the largely unexplored topic of artistic practices in the 1940s and 1950s in Europe which until recently had been obscured by ideologies of the Cold War. Thanks to the authors' diverse methodological backgrounds, the volume presents - for the first time - a comprehensive multilayered narrative, focusing on the complexities and entanglements in the artistic field. Instead of assessing the postwar period in the traditional way as divided by the Iron Curtain, the contributions investigate processes of contact, interaction, dissemination, overlapping, and networking. Consequently, the analysis of a diversified European modernism in both its aesthetic and its socio-political dimension resonates with all the different case studies. In particular, the volume looks at how artists developed, designed and (re)negotiated identities and discourses, and sheds new light on the power of art - and creative powers in general - in a postwar setting of mutilations, losses, and devastations.
  • Dr. Regine Heß ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Architekturmuseum der Technischen Universität München.
  • Dirk Hildebrandt ist wissenschaftlicher Assistent im Fachbereich Moderne und Gegenwart am Kunsthistorischen Institut der Universität zu Köln.
  • Barbara Lange hat den Lehrstuhl für Kunstgeschichte an der Universität Tübingen inne und leitet dort das DFG-Projekt "Europa nach dem Krieg - Die Potenziale der Kunst in den späten 1940er und den 1950er Jahren".
  • Regina Wenninger ist promovierte Philosophin und Kunsthistorikerin. Sie war zuletzt als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Zentralinstitut für Kunstgeschichte und ist jetzt freiberuflich als Lektorin und Wissenschaftlerin tätig.
  • Barbara Lange hat den Lehrstuhl für Kunstgeschichte an der Universität Tübingen inne und leitet dort das DFG-Projekt "Europa nach dem Krieg - Die Potenziale der Kunst in den späten 1940er und den 1950er Jahren".
  • Dirk Hildebrandt ist wissenschaftlicher Assistent im Fachbereich Moderne und Gegenwart am Kunsthistorischen Institut der Universität zu Köln.
Sprache
Identifikatoren
ISBN: 3-412-51402-0, 3-412-51401-2
Titel-ID: 9925176997206463